måndag 29 februari 2016

Franska revolutionen bedömningstillfälle 2

Skriftlig examination Revolution Revolt och Rekonstruktion - Franska revolutionen 

Under denna skriftliga examination kommer ni att jobba med konceptet att skapa en “fusklapp” som ska vara ert underlag vid skrivtillfället. Ni kommer att få två lektionstillfällen att förbereda er då ni skapar denna “fusklapp” och ett tillfälle att skriva själva examinationen. Ni lämnar in “fusklappen” tillsammans med examinationen. Uppgiften genomförs individuellt. 

Uppgiften med de två frågor som ni ska skriva er examination kring presenteras här nedan. 

Uppgift 1: Tiden precis innan den franska revolutionen bröt ut var väldigt turbulent för fransmännen. Situationen för det utsatta tredje ståndet av borgare och bönder var till slut ohållbar, Det fanns ett stort hämndbegär från folket och en känsla av att man ville ha upprättelse. Man krävde lika rättigheter och att få slippa försörja de högre stånden när de hade drabbats av missväxt och svält.  De stod utan resurser och hade ingenting att leva av medan de kungliga och adeln hade mat i överflöd! Människorna i det tredje ståndet hade under hela sina liv varit förtryckta i det orättvisa feodala samhället. Med de nya idéer som läsrevolutionen gav och upplysningsidéerna hade inspirerat den stora massan att tänka nytt och annorlunda. Kyrkans makt hade tidigare varit total, man hade inte haft någon chans att undslippa dess kontroll. Men nu vågade man för första gången någonsin stå upp mot kyrkan och kungen! 

Vi vill nu be dig att argumentera för eller emot revolutionens metoder, tycker du att det var motiverat att använda detta massiva dödliga våld? Kan man “ursäkta” de som använde våld för att få igenom sina krav eftersom de hade blivit utsatta för så mycket våld, hot och förtryck tidigare? 

Uppgift 2: Idag lever vi i västvärlden i ett demokratiskt samhälle där vi i större delen av Västeuropa och USA kan ta mänskliga fri- och rättigheter mer eller mindre för givna. Vi har exempelvis rösträtt, bra löner, jämlikhet mellan könen och en barnkonvention som skyddar barnen på ett särskilt sätt. 

Vi vill nu be dig att beskriva likheter och skillnader mellan hur människornas levnadsvillkor såg ut före den franska revolutionen och hur våra levnadsvillkor ser ut idag? Hur var/är samhället organiserat? Vilka bestämmer/bestämde? Hade man rösträtt? Vem fick/får rösta? Vilka rättigheter hade/har man? Vilka historiska samband kan du se mellan tiden före den franska revolutionen och dagens moderna samhälle? 


onsdag 10 februari 2016

Franska revolutionen bedömningstillfälle 11/2

Under torsdagens lektion 11/2 sker ett bedömningstillfälle genom en muntlig paruppgift som ni spelar in och postar i pingpong. Under onsdagens lektion kommer vi att förbereda underlaget för er diskussion. Nedan följer instruktionerna: 
Här följer ett ca. 8 minuter långt filmklipp om orsaker till Franska Revolutionen samt en genomgång av inledningen av revolutionen (fram till skräckväldet). Jag vill att du tittar på klippet och under tiden funderar och antecknar följande frågor:
Obs kom ihåg, du kan givetvis titta på klippet hur många gånger du vill :)
1. Välj ut 3 orsaker som låg bakom Franska Revolutionen. Med hjälp av dessa stödord ska du kunna återberätta för en vän och redogöra för några av de orsaker som låg bakom Franska Revolutionen. Här tränar du din analysförmåga
2. Skriv ner 5 begrepp (ord) som nämns i filmen och förklara dessa med egna ord. Vad betyder de? I vilket sammanhang nämns de? Här tränar du din begreppsförmåga
3. Fundera över användandet av giljotinen. Skriv ner dina tankar (kortfattat) så att du kan diskutera med en vän och jämföra era åsikter. Hur tänkte man när man säger att användandet av giljotinen skulle göra det mer mänskligt (humant) att avrätta människor? Kan man vara emot dödsstraff och samtidigt skapa en maskin som gör det möjligt att avrätta tusentals människor? Kan dödsstraff vara mer eller mindre ”mänskligt”? Vad anser du om dödsstraff? Här tränar du din kommunikativa förmåga.

Flippar svenska

onsdag 27 januari 2016

Sjukstuga 27/1

Buuu idag är det sjukstuga här hos Magister Linus. Både jag och barnen är dåliga och hemma. 

Oavsett om ni får någon vikarie under era lektioner idag så är det bokskrivande som gäller. För både sv och so. Titta gärna på filmen om inledningar som jag publicerade i måndags för att få tips om olika sätt att skriva på. 

Ni skriver i Google drive och delar med mig på hejmagisterlinus@gmail.com så att jag kan följa allt ni skriver. Ni kan alltid kontakta mig om ni behöver hjälp jag svarar så fort jag har möjlighet. Absolut bästa sätt att få tag på mig är iMessage 0735556928. Jobba på hårt nu!


torsdag 21 januari 2016

Bedömningsuppgift Revolution revolt och rekonstruktion

Hej kära elever!

Som första bedömningsuppgift under detta arbetsområde ska ni visa på begreppskunskap, sambandstänk och analysförmåga. Ni visar dessa förmågor genom att berätta om ett land genom att använda viktiga begrepp och relevanta källor. 


När skriver jag? 
Två lektionstillfällen 21/1 och 25/1

Var skriver jag? - Google Drive dela med hejmagisterlinus@gmail.com

Hur skriver jag? 
Steg1. Utgå från Gapminder. Välj ett land och spela upp det landet kurva. Ta en pint screen och infoga i ditt dokument. Utgå nu från denna kurva under  hela arbetet.
Steg 2. Undersök varför landets kurva ser ut som det gör. Berätta om varför. Använd så många begrepp som möjligt ur listan nedanför i din berättelse. Du får gärna använda fler begrepp men du behöver visa att du förstår de begrepp jag har listat. Använd gärna ett eller flera länder att jämföra med. Ett hett tips är att jämföra med Sverige. Infoga gärna print screens från de källor du använder för att förtydliga det du vill berätta. 


Bra källor: 

Världskoll 
Globalis 

Begrepp: 

Life expencancy - förväntad livslängd. Så många år man förväntas leva när man föds. Ett mått på hur bra hälsa man har i landet.
Child survival, barnadödlighet - ett mått på om barn överlever sin femte födelsedag.
BNP - ett mått på hur mycket pengar som finns i omlopp i landet. Man mäter ungefär hur mycket pengar man har att röra sig med under ett år. Ju högre BNP desto bättre har man det enkelt förklarat.
Industrialisering - när man tillverkar saker i fabriker och inte för hand.
Industrialiserade länder - länder som har blivit industrialiserade och har god hälsa, hög utbildning, bra bostäder mm.
Utvecklingsländer - ett land som ännu inte har genomgått industrialisering. Här tillverkas ofta saker för hand och man behöver leva av de tillgångar som finns nära som ex. eget jordbruk och fiske. Här är ofta hälsan sämre, det är inte så bra utbildning, dålig samhällsorganisation. Man skaffar ofta många barn eftersom många inte överlever till vuxen ålder.
Urbanisering - när människor flyttar till städer från landsbygden hör ofta samman med industrialisering
Befolkningsökning - när befolkningen ökar, ibland sker det explosionsartat vilket får stora konsekvenser.
Emigrering - när man flyttar för gott till ett annat land. Ett annat ord för detta är utvandring. Skedde ex. från Sverige till Amerika i slutet av 1800-talet.


onsdag 20 januari 2016

Kamratrespons instruktioner 7 E

Instruktion kamratrespons Berättelsekarta

  1. Ge din dator till personen till höger om dig. 
  2. Använd följande instruktion/frågor för att göra din kamratrespons. Kom ihåg att detta kommer att bedömas, då du ska visa att du kan ge konstruktiv kritik (respons) om texters innehåll och uppbyggnad på någon annans text och kunna utveckla din text mot ökad kvalitet efter respons från kamrater och lärare.

    Röd tråd
  3. På vilket sätt har händelserna en logisk ordning, dvs rätt ordning? Eller ska något flyttas?
  4. Vad fattas i händelseförloppet? Vad ska läggas till?
  5. På vilket sätt bygger händelserna på varandra? 
  6. Hur kan man berätta händelserna i en annan ordning?

    Miljöbeskrivning
  7. På vilket sätt beskrivs miljöerna så att det kopplas till händelsen, dvs beskrivs den miljö som nämns i händelsen?  När och var utspelar sig händelsen? Ge exempel på  detaljerade adjektiv och verb.  Vilka sinnen används?

    Personbeskrivning
  8. På vilket sätt beskrivs personerna gestaltande och hur hör det ihop med händelsen?




Lina