Projekt So för år 9 under våren 2011
Vi kommer att arbeta med ett projekt som kommer att sträcka sig över alla de fyra SO-ämnena. Du kommer att kunna visa vad du kan i varje enskilt ämne under våren. Varje ämne kommer att få ett utrymme på 2 – 3 veckor.
För varje period om 2 – 3 veckor kommer du att få instruktioner om vad du skall arbeta med och hur arbetet kommer att vara upplagt. Förutom eget arbete kommer vi att ha en del genomgångar och se en del film samt diskutera vissa frågor i helklass. Du kan välja att jobba med ett ämne i taget och lämna in uppgiften efter varje period eller också kan du göra ett lite längre och större arbete och lämna in i slutet av terminen. Båda arbetssätten är helt okej och det ena är inte bättre än det andra!
Uppgiften går ut på att du skall arbeta med ett område någonstans i världen som du skall granska ur olika synvinklar. Exempel på område skulle kunna ett enskilt land eller en region som Mellanöstern. Du ska både ta reda på hur området ser ut geografiskt (natur, klimat, befolkning m m), vilken historia det har, hur samhället ser ut och fungerar samt vilken religiös inriktning som finns.
Geografiglasögonen
Vilka geologiska förutsättningar finns i området? Hur har de bildats?
Vad är det för berggrund och jordmån?
Vilka råvaror och naturtillgångar har ditt område tillgång till? Hur har man utnyttjat de resurser som finns?
Vad har området för klimat? Hur påverkar det områdets förutsättningar? Hittar du någon klimatograf som kan ge dig den här informationen?
Vilka är områdets viktigaste produktionsnäringar?
Vilka är de viktigaste exportprodukterna? Vad behöver området importera?
Hur ser områdets energibehov ut? Producerar man själv och i så fall vad eller behöver man importera energi?
Hur ser landets / områdets befolkningspyramid ut?
Är området urbaniserat eller agrart?
Hur ser migrationsströmmarna ut? (emigration / immigration / annan förflyttning)
Ta reda på hur HDI (Human Development Index)ser ut för ditt område!
Hur ligger ditt område till i statistiken utifrån olika källor? Högt eller lågt? Varför?
Ett land kan ha jättehög BNP men ändå ligga relativt lågt på HDI-skalan. Hur är det möjligt?