onsdag 10 februari 2016

Franska revolutionen bedömningstillfälle 11/2

Under torsdagens lektion 11/2 sker ett bedömningstillfälle genom en muntlig paruppgift som ni spelar in och postar i pingpong. Under onsdagens lektion kommer vi att förbereda underlaget för er diskussion. Nedan följer instruktionerna: 
Här följer ett ca. 8 minuter långt filmklipp om orsaker till Franska Revolutionen samt en genomgång av inledningen av revolutionen (fram till skräckväldet). Jag vill att du tittar på klippet och under tiden funderar och antecknar följande frågor:
Obs kom ihåg, du kan givetvis titta på klippet hur många gånger du vill :)
1. Välj ut 3 orsaker som låg bakom Franska Revolutionen. Med hjälp av dessa stödord ska du kunna återberätta för en vän och redogöra för några av de orsaker som låg bakom Franska Revolutionen. Här tränar du din analysförmåga
2. Skriv ner 5 begrepp (ord) som nämns i filmen och förklara dessa med egna ord. Vad betyder de? I vilket sammanhang nämns de? Här tränar du din begreppsförmåga
3. Fundera över användandet av giljotinen. Skriv ner dina tankar (kortfattat) så att du kan diskutera med en vän och jämföra era åsikter. Hur tänkte man när man säger att användandet av giljotinen skulle göra det mer mänskligt (humant) att avrätta människor? Kan man vara emot dödsstraff och samtidigt skapa en maskin som gör det möjligt att avrätta tusentals människor? Kan dödsstraff vara mer eller mindre ”mänskligt”? Vad anser du om dödsstraff? Här tränar du din kommunikativa förmåga.