tisdag 24 februari 2015

Formativ bedömning - "Det perfekta provet"

Jag arbetar just nu helt utanför mina egna ämnen och min egen comfort zone. Oerhört nyttigt men såklart väldigt utmanade. Ett mål för mig denna termin är att försöka arbeta mycket med formativ bedömning för att tydliggöra det centrala innehållet i framförallt MA inte bara för eleverna utan för mig själv då det inte är en direkt självklarhet.

Jag gillar i allmänhet inte ordet "prov" pga de automatiska associationer elever och föräldrar gör när man nämner detta ord. De flesta gör kopplingen att ett "prov" är något negativt, svårt, okänt och förvirrande. Man förutsätter ofta som elev att ett prov kommer innehålla frågor man inte kommer kunna svaret på, oavsett hur "lätt" man säger att det kommet bli. Man föreställer sig att provfrågorna kommer att handla om något svårt och okänt som man kanske har missat att läsa på om, helt enkelt så tror man att provets syfte kommet att bli att ta reda på vad du INTE kan. Inte tvärtom - att leta upp din kunskap. Eleverna är ofta snabba på att utbrista något i stil med "Meeeh!!! Det hör har inte JAG läst om!!!" Med tillhörande panik i blick och brusten stämma är detta något som många elever har onödigt mycket ångest över. 

Ett mål med min undervisning denna termin är att försöka testa elevernas kunskaper utan att skapa framkalla denna ångest. För vem presterar bra under ångest? 

Ett sätt jag testade detta på var i åk 7, MA. 
1. De fick göra det gröna provet i Geometri i Socrative. Jag hade skapat MC-frågor av provet och lät eleverna göra det digitalt, med ett kladdpapper för uträkningar. 

2. De fick nästa lektion göra om samma prov igen, utan att ha fått se sina resultat. Detta för att nästan ingen hann klart då de första lektionen var stressade över det nya formatet och tekniskt strul. Men repetition är kunskapens moder tänkte jag så vi gjorde det igen bara, alla hann nu klart. 

3. Jag skickade elevernas prov till de ind. via Pingpong. De fick se vilka sina rätt och fel. 

4. Eleverna fick sedan sitta i grupper om fyra. De fick ut ett blankt prov och fick i uppgift ATG tillsammans skapa "Det perfekta provet". Uppgiften gick ut på att ta allas svar och anteckningar och helt enkelt få ut det allra bästa svaren av elevernas gemensamma kunskap.

För mig var detta ett bra sätt att konkretisera elevernas kunskap och att få alla att sätta ord på sin matematik. Jag kunde ägna all tid åt att lyssna på eleverna och faktiskt få höra hur de tänkte tillsammans.