tisdag 4 januari 2011

Premiärinlägg

Halloj!
Den här bloggen är framförallt tänkt som en förlängning av mitt klassrum. Jag kommer att publicera uppgifter och länkar samt övrigt undervisningsmaterial så att det ska finnas lättillgängligt för mina elever. Jag kommer att skapa flikar för varje klass och även länkskafferier för olika arbetsområden så att ni kan få tips om vettiga hemsidor för våra projekt.

Nu till en liten presentation:

Jag heter Lina S Berggren, är 27 år gammal och jobbar som lärare på Sandgärdskolan i Borås. Jag är utbildad lärare för grundskolans senare år i svenska och so. Jag är nygift med min man Johannes och vi har en son som heter William som snart är 4 år. Jag tog min lärarexamen vårterminen 2010 och har alltså bara jobbat en termin som lärare hittills. Jag är behörig i ämnena svenska och religion men har läst geografi och historia som extra specialiceringsteminer. Har även läst en del svenska som andraspråk vilket jag kommer att fortsätta läsa vid sidan av. Under den här första terminen hade jag privilegiet att få undervisa SO i tre klasser och svenska i en klass vilket var en helt fantastisk start på mitt yrkesliv! Jag trivs oerhört bra på skolan och känner att jag verkligen har gjort ett klockrent yrkesval. Terminen som följer i skrivande stund kommer jag att undervisa i 3 nya grupper i SO och ha kvar min grupp i svenska.

Jag läste större delen av min utbildning på distans vid Högskolan Dalarna som är en av de ledande högskolorna för NGL-Next Generation Learning där grunden utgörs av IT-baserad utbildning där man letar pedagogiska utmaningar i att kunna använda tekniken för att kunna anpassa undervisning till individers lärstilar. Alla som är intresserade av undervisning i någon form bör definitivt kolla in detta!

Mitt absoluta favoritområde inom undervising är geografi. Jag fick en stensamling i bröllopspresent och är med i en maillista sonm skickar ut mail varjje gång det sker en stor jordbävning. Behöver jag säga mer? ;)

En stående uppgift hos mig är att om någon elev ska åka utomlands så får de i uppgift att ta med en sten hem till mig. Så nu vet ni detta: ska ni på semestter så är det sten med till Linus som gäller! Dessa båda godingar är från Kanarieöarna om jag inte mins fel!