onsdag 30 maj 2012

Tankar om låttexter från 7 A!

Lars Winnerbeck - Balladen om Konsekvenser

Balladen handlar om Astrid Lindgrens ‘barn’ och hur livet gick efter dessa solskens- tider hon berättade dem i, det gick lite sådär mindre bra för dem. Den är rolig och skämtar endast om karaktärerna Han har en mening med låten och att allting inte är så bra som det verkar först. Även i fall man har ett perfekt yttre så behöver det inte vara så. Som hur bra är det igenkligen att rymma från barnhemmet och driva runt med ett fyllo.
Jag stukade foten första gången jag lyssnade på den. Det är ett sätt att visa att allt kommer inte fungera och att även för de bästa drar de över.//Sanne
Jag älskar texten för den gör en glad och det känns som att mitt liv kommer iallafall inte gå så skit. Låten är rolig och gör mig glad trots att handlingen är rätt deprimerande.  Låten får mig att tänka på hur konstiga Astrid Lindgens berättelser är. När man läser Astrid Lindgrens böcker efter att ha hört denna låten så känns allting som står i böckerna jätte konstigt.  // Emma
Jag tyckte den var okej...
Kanske inte behöva ha sagt “det kan man inte ändra på” så många gånger... //Victor

LINA VI KOMMER SAKNA DIG :’( D’x
..... XXXXXXXXXXXXXXXXX





Anton
Jag ska skriva om Tonårstankar med lilleman och gonza.


Jag kan reletera till mycket av det dom sjunger av i låten, jag kan lyssna på den hur mycket som helst utan att tröttna. En låt som jag brukar lyssna på när jag allmänt tänker, och det får mig på bättre humör, känns som om någon annan gått igenom samma sak.

Ett citat som prickar in i mig och låten: Min mamma tycker inte om dom jag umgås med
Dom snackar om knark sprit och vad som kommer ske
okej, men det förstår du väl
det finns ju runt omkring dig
Ja, jag vet va din mammma lika skit skraj?
Självklart! Va tror du? Min morsa é lika dan
Inte vill man ha ett barn som springer runt i stan går i gäng
Jag svär med minst femton polare dricker sprit röker hasch.

även om jag inte håller på med t.ex hasch och sådana grejer känner jag igen mig med grupptryck som mycket väl gör att man kan hamna där, och jag har också haft diskussioner med mina föräldrar om vilka jag umgås med, vad som kommer hända osv. Föräldrarna vill skydda oss och få oss en bra uppväxt, för min pappa har vart vakt på krogar och sånt även haft ett eget vaktföretag, och jobbat som vakt under ungefär 20 år men har nu lagt av så han har sett allt som går att se, han har berättat för mig om vad som hänt han, och det gör att man får en större bild av vad som kan hända, så man förstår varför dom gör som dom gör osv, och då är det lättare att acceptera deras beslut som dom gör, och det är bara för att skydda oss och vill att vi ska få en bra uppväxt.





Nellie




“Dom vill lära dig att krypa, att gå i takt. Dom lära dig marsera att stå givakt. Stå på rad och klappa händer, för sakens bästa hålla med”

“Dom vill lära dig att ljuga när det tar emot. Lära dig bocka och att buga, för någon idiot. Jag vill lära dig att dansa, om det någon gång blir av. Om jag får något att säga till om, då ska du dansa på min grav”

Citerat “Dansa på min grav” - Bo kaspers orkester


Det är så det kan kännas ibland när man inte kan vara sig själv. När man inte kan säga det man vill med höjt huvud. När man måste bita sig i tungan och hålla tillbaka tårarna. Då blir man tom. Som de andra. Ett tomt skal. Därför ska man once in a while ta sig undan allt. Andas och dansa. Dansa som du själv vill. Skrik ut smärtan av att alltid vara tyst.
Låt inte andra få dig att tvivla på det du vill och satsar på, gå inte på ett led. För det är ditt liv. Så dansa som du själv vill. Gå och gör det du vill.


“ Jag fann några bilder i låda härom dan, två amoriner i en fotoatomat. Vi drömde samma dröm, vi var ett oslagsbart par, vår enda fiende var tyngdlagen som jämt höll oss kvar.”

“Det fanns nåt okontrolerbart i hennes sätt, nåt som kunde kallas liv, något oförklätt. Kanske var det skrattet hennes, eller jag som ville glömma bort vem jag egentligen var.”

“Hon sa vi hade känt varann en evighet, en evighet, det är en lång tid det. En evighet kan va en söndag i April, eller två ensamma människor på en suddig bild”

Citerat “Marias kyrka” - Peter LeMarc

Om man träffar den där personen. Den man väntat på. Det är då man bara vet att det är vi. Personen kan vara allt för dig. Du känner dig tom utan honom. Plötsligt är det inte tyngdkraften som håller dig kvar på jorden. Det är han. Man glömmer allt och bara lever. Jag kan känna att det ska vara så oftare. Man ska bara finnas. Inte ha några krav, inte känna sig dömd eller ifrågavisad. I låten sjunger Peter att “ Hon sa vi hade känt varann i en evighet. En evighet, det är en lång tid det. En evighet kan vara en söndag i April, eller två ensamma människor på en suddig bild.”
En dag tillsammans med den man älskar kan vara en evighet. Man bara finns. Man andas varandras luft, ler åt ingenting. Ler åt livet, är lycklig.


“En saknad en sorg, en jävla massa minnen, det finns något inom mig som aldrig någonsin försvinner. En oberskrivlig känsla både kärlek och hat. Jag gjorde allting men fick ingenting tillbaks.”